
Jarenlang een gouden combinatie: de DJI Phantom met daaronder een GoPro
Alhoewel steeds meer mensen drones kopen die kant-en-klaar met camera en al worden geleverd, zijn er ook nog flink wat mensen die gebruik maken van een GoPro-camera voor het maken van luchtfoto’s of -video’s. Problematisch is echter de sterke fisheye-vertekening als gevolg van de grote beeldhoek van een GoPro. Dat uit zich onder andere in de bekende gekromde horizon. Dankzij de nieuwe Linear FOV-modus behoort deze vertekening desgewenst tot het verleden.
Jarenlang was de combinatie DJI Phantom 1 of 2 met een GoPro Hero 3 of 4 eigenlijk de enige werkbare en betaalbare mogelijkheid om luchtopnamen te maken. En het is dat de Karma-drone recent werd teruggeroepen, anders zou er ongetwijfeld een hele nieuwe lichting mensen met de nieuwe GoPro Hero 5 camera aan de slag gaan voor het maken van drone-opnamen. Het merendeel van die mensen zou al snel tot de conclusie komen dat hun opnamen hinderlijk vervormd zijn, als gevolg van de grote beeldhoek van de nog altijd populaire action cam.

De kenmerkende fisheye-vertekening van een GoPro camera
Vrij van vertekening
Eén van de vernieuwingen in de nieuwe GoPro Hero 5 is de Linear FOV-instelling. Ook de oudere Hero 4 Black en Hero 4 Silver beschikken middels een firmwareupdate over deze nieuwe modus. Kort gezegd wordt de fisheye-vertekening softwarematig teniet gedaan vóórdat de beelden weggeschreven worden op het geheugenkaartje. Daardoor komen de beelden vrij van vertekening uit de GoPro en hoef je dus niet achteraf op de computer aan de slag om de gekromde horizon in je opnamen recht te trekken.
Achter de schermen wordt het Field of View (vandaar de term FOV) van de camera softwarematig teruggebracht. Doordat de beeldhoek beperkt wordt, krijg je ook een kleiner deel van het landschap of object dat je vast wil leggen in beeld. Daarnaast wordt de kenmerkende kromming aan de randen van het beeld softwarematig rechtgetrokken. Het verschil zie je hieronder.
Niet in 4K
De nieuwe modus komt vooral van pas bij het maken van luchtopnamen, want juist dan is de tonvervorming het meest zichtbaar, vooral als de camera tijdens het fotograferen of filmen schuin omlaag is gericht. Een nadeel is wel dat Linear FOV alleen gebruikt kan worden als je filmt in HD 1080p of in 2.7K. In de hoogste 4K-resolutie is de modus niet beschikbaar, omdat een deel van de beeldinformatie wordt weggegooid. Verder is Linear FOV wel beschikbaar in Timelapse Photo, maar niet in Timelapse Video.
Het is goed om te onthouden dat het effect niet ongedaan gemaakt kan worden. Met andere woorden, als je opnamen maakt met Linear FOV ingeschakeld, dan kun je niet achteraf alsnog kiezen voor de originele weergave. Andersom is wel mogelijk: video’s met fisheye-vertekening kun je achteraf in software als GoPro Studio of proDAD deFishr prima corrigeren. Voor foto’s kun je ook Adobe Camera Raw met het ingebouwde GoPro Hero 4-profiel gebruiken.
Ben wel zeer benieuwd naar deze instelling. Kan ik die optie kiezen in de instellingen voor foto en video? Kun je aangeven hoe ik dit kan instellen?
Ik gebruik een Hero4 black voor opnamen met de Yuneec Q500G, maar ook voor opnamen met de steadygrip of voor andere bedrijfsmatige beelden. De oorspronkelijk lens van de Hero4 is vervangen voor een vertekeningsvrije lens met een beeldhoek van 80 graden horizontaal over de beeldbreedte. Deze lens heeft een uitstekende kwaliteit tot in de hoeken van het beeld en levert een beter plaatje dan de oorspronkelijke lens met de electronische beeldcorrectie voor de fish-eye vertekening zoals die sinds kort in firmware 5.00 mogelijk is. Bovendien is de hoge kwaliteit en vertekeningsvrijheid van toepassing voor alle videoresoluties en uiteraard voor de foto’s.
Deze lens (UHD80V2) kan worden geleverd en desgewenst ook in de Hero4 ingebouwd worden door Vision Dimension in de Duitse stad Kiel. De website is http://www.vision-dimension.com.